S/Y Thaleia

Lokikirja

Purjehdusohjeita

Etusivulle



Thaleian kesän 2010 ensimmäinen lomaviikko 1.-8.5.2010

Vappu, Olympic Marine, Lavrio.

Vene on eilen tullut tänne. Jaskan, Kirstin ja Harryn purjehdus Samokselta tänne Lavrioon oli ainakin mielenkiintoinen, mutta ehkä hieman hankala kovan kelin ja veneen pääosin vielä tekemättä olevien kevättöiden johdosta (ne Islannin tuhkapilvet), esim. isopurje asennettiin vasta täällä Lavriossa. Saatiin muutamia mukavia purjehduskuvia, kun tulimme (Tuomo, Heikki ja minä) Penelopella lähes rinnan Thaleian kanssa. Nyt Thaleian miehistö on lähtenyt Suomeen, minä siirryin Thaleiaan ja Penelope jäi Tuomon komentoon.

Ne Ateenan keltaiset taksit

Odottelen Marja-Liisaa ja Minnaa veneellä, tulevat illalla. Lähdemme Tuomon kanssa kentälle vastaan, molempiin veneisiin tulee miehistöä ja kyyti kentälle järjestyy mukavasti, kun Heikki lähtee kotiin. Taksilla takaisin veneelle, maksun aikaan syntyy Ateenan takseille tyypillinen tilanne. Mittari näyttää 42 EUR, mutta kuski vaatii 60 EUR, vaikka matka normaalisti maksaa lentokenttälisineen noin 45 EUR. Pienen kinastelun jälkeen löydän taksista lisämaksutaulukon. Kuski ei pysty näyttämään, mistä lisävaade tulee, nauraa ja sanoo kyydin maksavankin 47 EUR.

Poros

Lavriosta lähdetään kohden Porosta, tämän kesän tukikohtaa. Aika tyyntä, kuten usein keväällä näillä main, ajetaan moottorilla, AIS näyttää vilkasta liikennettä edessä. AIS:n lähetinpuoli ei toimi ja vastaanottokin on vaivaista. AIS-B vaatii 2 antennia, VHF ja GPS, jotka ovat olleet tilapäisesti biminin kaarissa kiinni perän tukimastoja odottamassa. Molempien kaapeleissa on ongelmia, nirhaumia, päällyste rikki. Siirrettiin AIS:n VHF-antenni uuteen tukimastoon ja GPS lyhennetyllä kaapelilla perätilaan kannen alle, taas toimii. Täytyy kesällä viimeistellä asennusta, kai uusi GPS-antennikin.

Veneelle on hyvä paikka Poroksen kanavan puolivälissä, ankkuri kanavaan ja perä laituriin. Rannalla tavataan Vangelis, jolla on Thaleian kannalta hiukan ikävä info: Thaleia on liian suuri hänen mooring-köysillä varustetuille paikoille. Harmi, onneksi Poroksen kanavan rannalta yleensä löytyy jokin vapaa paikka.

Poroksen venetarvikeliikkeistä löytyy lähes kaikki perätolpan ja laiturisillan asennuksissa tarvittava, silta saadaan aika mukavasti toimivaksi.

Epidhavroksen teatteri

On lämmintä ja tyyntä, hiukan utuista. Kokeillaan purjeita, pääosin motoroidaan Angistrin SW-kulman poukamaan, lounas- ja uimatauko. Jatketaan kohden Epidhavrosta, alueella on taas jokin sotaharjoitus, kai sukellusveneiden torjuntaa.

Epidhavroksen satama on mukavan rauhallinen ja vehreä. Puistoalueen toisella reunalla on baareja, mukavat isot korituolit. Nyt tuoleja kiikutetaan pois, uusitaan vähemmän tilaa vieviin muovisiin, harmi.

Juhlapäivän aamu, brunssi, juhlajuomaa ja leivoksia. Sitten taksilla Epidhavroksen teatteria katsomaan, Minna ei siellä ole aiemmin käynyt, lapset Katja ja Peik jo reilun 10 vuotta sitten. Teatteriin kannattaa mennä aikaisin, päivällä paikka on täynnä turistibussien tuomaa väkeä. Nyt se kuuluisa kolikon pudotuskin kuului sinne ylimmälle penkkiriville asti. On vaikuttavan iso ja hieno paikka.

Hydra

Ajateltiin, että näin keväällä Hydran satamassakin voisi olla keskellä viikkoa tilaa. Aika täyteen satama tuli, mutta ankkurointi 1 riviin riitti. Aasit olivat kaupungin rannassa paikoillaan kuormaa odottamassa, kuten yleensäkin. Kaunis ja omaperäinen paikka tämä Hydra on.

Aegina

Aeginaan tullaan jo perjantaina, ranta ihan täynnä, ihan hyvä paikka löytyy pistolaiturin päästä. Lauantai-aamuna rannasta varmasti vapautuu paikka, jotta saadaan vene pestyä ja tankattua.

Aamulla rannassa on useampikin tyhjä paikka, siirrytään sinne. Iltapäivällä lähdetään kotia kohden ja vene jätetään laituriin odottamaan noin tunnin päästä Thaleialle tulevaa Askoa. Tuulta ei ensi viikollakaan juuri ole tiedossa, ehkä Asko voi silti jonain päivänä purjeitakin levitellä.

Antti